
GOTD - Vad är det?
Ja, den korta versionen är väl att GOTD (Grej of the Day) är ett mikrolektionskoncept – initialt utformat för pedagoger och elever - som bygger på ett batteri av ett flertal välbeforskade triggers som hjälper oss att lättare ta till sig ny information och fakta.
I GOTD använder man sig av och integrerar olika delmoment som tillsammans gör att man blir extra nyfiken, tar till sig mer information och även minns avsevärt bättre.
2010 bestämde Micke sig för att inleda varje skoldag med en superkort mikrolektion. Detta koncept, som han valde att kalla "Grej of the Day", skulle vara upplagt efter dessa grundpelare:

-
LEDTRÅD
Dagen innan gav Micke eleverna en ledtråd till morgondagens mikrolektion. Text, bild, rebus… ”En strålande kvinna”. Detta satte verkligen fart på nyfikenheten och många försökte komma fram till svaren på olika sätt.
-
MIKROLEKTIONEN
Dagen efter så gissar klassen på ledtråden. Någon trodde kanske Lucia (bra gissning men ”fel”) och kanske någon annan har kommit på svaret Marie Curie. Micke höll då en kort dragning om henne.
-
KORT FORMAT
Mickes GOTD var oftast bara 7-8 min korta. Han ville nyttja kraften i det komprimerade formatet. Ingen skulle hinna tröttna.
-
STORYTELLING
"Mikrolektionerna” byggde alltid på berättande (”Farytales of facts”). Faktan fanns alltid inkluderad men det skulle vara lätt att lyssna och hänga med.
-
WOW
Varje GOTD innehöll minst ett par riktiga WOW-ögonblick. Det är ju sådan fakta som gör det enklare att minnas.
-
PPT
Micke nyttjade nästan alltid powerpoint MEN enbart med bildstöd. Detta var ingen diktamensövning eller ”läs-allt-samtidigt-som-jag-pratar-exercis”. Bilderna skulle finnas där som stöd.
-
ÅTERBERÄTTA
Varje GOTD fullbordades med att eleverna hemma återberättade från minnet några spännande partier från dagens GOTD. Att återberätta anses vara en av de absolut bästa metoderna när man vill befästa kunskap.
-
KUNSKAPSNÄTET
Alla nya GOTD sattes upp på en stor karta. Nål, tråd och en liten bild (se ovan). GOTD-väggen blev det nya epicentrumet i klassrummet och här kunde man bokstavligen se hur kunskap hör ihop.